Stem på Billedkunsten

At lave en god valgplakat kan være en kunst, men kunst kan også være en valgplakat.

"Stem på billedkunsten" har i et stykke tid været temaet for seks af Musik & Billedskolens billedkunstelever, hvor opgaven har været at lave en valgplakatet for Billedkunsten.

I den kommende tid vil valgplakaterne præge byrummene i udvalgte byer rundt om i Varde Kommune, præcis som ved ethvert rigtigt valg.

- Vi vil gerne lave lidt sjov i gaden og har tænkt projektet med valgplakater som en overraskelse i dagligdagen. Vi vil helst have, at folk når at tænke: Jamen, hvad skal vi nu til at stemme om? inden de indser, at plakaterne i virkeligeheden er et kunstevent, siger holdet lærer, kunstneren Kate Skjerning.

De seks dygtige elever går i 7. til 9. klasse på forskellige skoler i Varde Kommune. Hver onsdag eftermiddag samles de i Kunstlab på Vestervold i Varde for at arbejde med billedkunst.

– Eleverne arbejder rigtig godt som et team med koncentration og en altid rar stemning. Eleverne er selvstændige og ved en masse om, hvad de interesserer sig for indenfor billedkunstfaget, siger Kate Skjerning, og derfor er de gennem sæsonen blevet opfordret til at arbejde mere og mere indenfor hver deres område og stil, nærmest som på et kunstakademi, hvor der arbejdes hen mod at finde sit eget udtryk.

Valgplakaterne lægger ikke op til, at man skal vælge mellem den ene person frem for den anden, men man må meget gerne lægge mærke til de meget forskellige teknikker, som plakaterne er lavet med.

- Som lærer nyder jeg at være sammen med eleverne og mærke deres engagement, men jeg er ekstra imponeret over, hvor seriøst de har arbejdet med denne opgave, slutter Kate Skjerning.

Fakta:

Plakaterne hænger oppe fra lørdag d. 23/3 og nedtages i weekenden 13-14. april

Plakaterne sættes op i Varde, Næsbjerg, Tistrup, Oksbøl, Ølgod og Nr. Nebel.

Opsætningen af plakaterne er godkendt af Varde Kommune

Anna Lysokobylka