Talentlinjer Rytmisk Talentlinje

Optagelsesinformation

Hvem er Rytmisk Talentlinje for?
Rytmisk Talentlinje er for dig, der allerede er mere seriøs omkring musikken, øver sig en del, vil spille sammen med andre samt udfordres og have musikken som en større del af sin hverdag. Vi optager elever på rytmiske instrumenter og sang, og du skal gå i 9. klasse eller derover på ansøgningstidspunktet.

Pladser
Der er et begrænset antal pladser på Talentlinjen, derfor kan du komme ud for ikke at blive optaget, selv om du måske er egnet.

Optagelsesprøve
Der afholdes optagelsesprøve torsdag den 16. marts 2023

Til optagelsesprøven vil vi gerne høre

• To numre efter eget valg i forskellige stilarter. Du stiller selv med musikere, der kan spille sammen med dig.
  • En prima vista opgave, der har til formål at vise dine færdigheder i elementær nodelæsning.
    Se eksempler på prima vista opgaver til sangel-guitarel-baslilletromme og rytme rundgang.
  • En hørelæreopgave, hvor du viser at du kan høre forskel på mol- og durakkorder. Se eksempel

I forlængelse af den musikalske del af optagelsesprøven vil vi gerne høre lidt om, hvad du vil have ud af at gå på talentlinjen - herunder om du har nogle fremtidsplaner, der går i retning af optagelse på MGK eller musikvidenskab på universitetet, eller om du bare vil blive endnu bedre til at spille musik.

Ved optagelsesprøven lægger vi vægt på

• Beherskelse af instrumentet/stemmen - musikalitet, klang, timing m.m.
  • Sammenspillet med andre musikere
  • Personligt udtryk - vi skal kunne høre at du har "noget på hjerte"

Senere samme dag får du besked på, om du er optaget, samt gode råd til hvad du med fordel kan have fokus på fremadrettet.

Overvejer du Talentlinjen ?

Hør Peter fortælle om at spille guitar og gå på Talentlinjen.

Ansøgningsfrist

9. februar

Når du bliver optaget forpligter du dig til

• 45 min. soloundervisning
  • Rytmisk sammenspil
  • Hørelære og teori, vi starter nyt hørelærehold hvert andet år
  • Elevkoncerter i hele Varde Kommune

Du har mulighed for tilvalg af 25 minutters soloundervisning i klaver som bifag til halv pris i én sæson' (tilbuddet kan benyttes i én sæson på en af linjerne, dvs. skifter man linje og har brugt tilbuddet, kan man ikke bruge det igen)

Du kan gå på linjen i tre år. Ønsker du herefter at fortsætte, skal du til en ny optagelsesprøve.

Nyttigt at vide

Sæsonstart

Uge 36

Yderligere info

Undervisningen på talentlinjen foregår primært på Stålværket. Du kan dog godt få din soloundervisning de steder, hvor vi underviser i dit instrument.

Hent Talentfolder (pdf)

Under 25 år

Soloundervisning og Talentlinje

Opkræves i 10 rater sept.- marts

443,50.- kr pr. mdr.

Orkester og sammenspil
Husk sammenspil er inkluderet i prisen for soloundervisning.
Ved deltagelse kun i sammenspil opkræves i 10 rater sept.- juni

66,- kr. pr. mdr.

Over 25 år

Soloundervisning

Opkræves i 10 rater sept.- juni

732,- pr. mdr.

Soloundervisning hver 14. dag

Opkræves i 10 rater sept.- juni

366,- kr. pr. mdr.

Orkester og sammenspil
Husk sammenspil er inkluderet i prisen for soloundervisning.
Ved deltagelse kun i sammenspil opkræves i 10 rater sept.- juni

196,- pr. mdr.

Administrations- og materialegebyr
Gebyret dækker administration af tilmelding, afgift til Copydan, Koda, DMK samt løse kopier og enkelte undervisningsmaterialer.

kr. 75,-

Regning kommer digitalt i betalers E-boks.

Læs vores regler og betingelser

Ofte stillede spørgsmål

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til talentlinjen kan du spørge din lærer eller skrive til Mads Jørgensen på  maj2@varde.dk